Utama » Program Rumah Mampu Milik

Program Rumah Mampu Milik

Jika ini situasi anda, sila baca hingga habis...

Mengikut kajian yang telah dibuat, lebih 60% penjawat awam hanya layak membuat pinjaman perumahan dibawah RM270,000 sahaja. Di mana, sebanyak 42% hanya layak membuat pinjaman perumahan sehingga RM200,000 sahaja.

Dengan keadaan harga rumah yang semakin meningkat sekarang, berapa lamakah golongan ini akan terus hidup dengan menyewa?

Apakah perancangan yang telah dibuat bagi membolehkan sekurang-kurangnya dapat memiliki aset hartanah sendiri untuk hari tua?

Bagaimana pula jika sekiranya suami meninggal dunia sebelum memiliki rumah, di manakah isteri dan anak-anak mahu tinggal?

Mampukah isteri yang masih hidup terus menanggung beban sewa seorang diri?

Oleh kerana itulah, program ini dibuka khas untuk membantu golongan yang tidak mampu memiliki hartanah melebihi harga RM250,000 tidak kira kakitangan awam atau swasta, supaya dapat memiliki rumah sendiri dengan mudah.

Program ini khas untuk membantu sesiapa sahaja yang mempunyai pendapatan bawah RM3500, atau pendapatan suami isteri minimum RM1500 setiap seorang, untuk memiliki rumah sendiri.

Rumah teres dan rumah semi-D. Tetapi jenis rumah ini bergantung juga kepada lokasi yang dipilih.

Harga yang dibuka antara RM160,000 sehingga RM250,000 atau lebih, bergantung kepada jenis dan lokasi rumah.

Pada kebiasaannya, pembeli perlu sediakan sekurang-kurangnya 5% daripada harga rumah yang mahu dibeli untuk kos legal fee seperti kos MOT, kos guaman, kos SPA, duti setem dan sebagainya.

Dan perlu juga sediakan 10% deposit jika menggunakan pinjaman bank.

Jadi, semua sekali ialah 15% daripada harga rumah yang mahu dibeli.

Contoh:

Harga rumah RM200,000.

Kos yang perlu disediakan pembeli ialah:

RM200,000 x 15% = RM30,000

Jadi, pembeli perlu sediakan tunai sebanyak RM30,000 untuk membeli rumah bernilai RM200,000.

Bagi program ini, kos yang terlibat (15%) ini DITANGGUNG sepenuhnya oleh pihak pemaju.

Pembeli hanya perlu membayar booking RM100 sahaja sebagai tanda serius mahu memiliki rumah ini.

Wang booking ini akan dikembalikan apabila telah diketahui keputusan permohonan pinjaman, sama ada lulus atau gagal.

Sesiapa sahaja yang merupakan warganegara Malaysia layak untuk memiliki hartanah ini tak kira bangsa, sama ada kakitangan swasta atau kerajaan.

Dengan syarat mempunyai slip gaji bulanan yang layak untuk membuat pinjaman perumahan.

Namun, ada sesetengah rumah hanya boleh dimiliki oleh golongan tertentu sahaja mengikut jenis lot yang dinyatakan oleh Pejabat Tanah.

Contohnya, rumah di dalam lot Rezab Melayu hanya boleh dimiliki oleh bangsa Melayu sahaja.

Pinjaman perumahan hanya dibuka kepada individu berumur 18 tahun ke atas sahaja.

Umur sesuai untuk memiliki hartanah ini ialah semuda yang mungkin, jika mahu kelayakan pinjaman yang tinggi.

Lebih muda, lebih tinggi kelayakan.

Semakin berumur, kelayakan akan menjadi semakin rendah dan susah untuk pinjaman diluluskan.

Tapi boleh cuba mohon dulu, kita lihat respon pihak peminjam selepas itu samada lepas atau tidak dengan harga rumah yang mahu dibeli.

Bagi memastikan pinjaman mudah diluluskan, gaji pokok dan gaji bersih mestilah tidak kurang RM2,000 bagi pembelian individu.

Jika mahu membuat pinjaman bersama, setiap peminjam mestilah mempunyai gaji pokok dan gaji bersih tidak kurang RM1,500 setiap seorang.

Namun begitu, kelayakan pinjaman sebenar hanya akan diketahui setelah permohonan dihantar kepada pihak bank.

Jika pembeli masih tidak pasti sama ada gaji semasa layak atau tidak, boleh cuba daftar program ini dahulu.

Pihak kami akan bantu buat semakan gaji terlebih dahulu sebelum ke langkah pembelian seterusnya jika layak.

Terdapat lebih 30,000 unit rumah mampu milik sedang dibina dan akan ditambah lagi pada tahun akan datang di beberapa negeri.

Anda boleh lihat pilihan lokasi rumah pada borang pendaftaran apabila anda tekan butang Daftar Sekarang pada bahagian bawah laman ini.

Sebelum tu, saya harap anda baca semua apa yang ditulis pada laman ini kerana semua info yang ditulis ini adalah berdasarkan fakta dan pengalaman yang saya lalui sepanjang menjadi Ejen Hartanah.

Mungkin perkara ini anda belum tahu.

Jadi, bacalah dulu. Mungkin tulisan ini mampu membuka mata anda untuk memiliki rumah.

Boleh.

Namun ia bergantung kepada unit rumah yang dipilih.

Wang rebet tunai ini mampu membantu anda membayar ansuran bulanan rumah selama beberapa tahun pertama tanpa perlu menggunakan wang gaji semasa anda.

Boleh.

Bukan menjadi syarat pembeli mempunyai gaji bawah RM3,500 sebulan sahaja boleh membeli.

Tetapi disebabkan majoriti penduduk Malaysia sekarang semakin tidak mampu membeli rumah, program ini dibuat khas untuk golongan tersebut.

Boleh.

Sangat sesuai untuk pelaburan.

Kerana kebanyakan lokasi projek ini merupakan bandar baharu yang mana nilai hartanahnya akan meningkat berkali ganda di samping kadar permintaan sewa akan terus meningkat apabila kawasan tersebut semakin siap dibangunkan.

Harga rumah ini dijangka meningkat sehingga RM20,000 setiap tahun.

Untuk proses permohonan, anda perlu mengisi borang pendaftaran terlebih dahulu.

Anda akan dihubungi selepas itu untuk semakan kelayakan pinjaman.

Jika kelayakan pinjaman anda sudah diketahui, anda akan dirunding untuk pemilihan lokasi yang sesuai dengan pilihan anda.

Anda menetap di bandar besar seperti KL, Selangor, Pulau Pinang, Johor Bharu?
Sila baca ini dahulu...

Jika anda merupakan penduduk yang menetap di bandar besar seperti Kuala Lumpur, bandar-bandar di Selangor, Pulau Pinang, Johor Bharu dan lain-lain bandar besar…

Anda mungkin mempunyai masalah yang cukup besar jika gaji anda bawah RM3,500, iaitu teramat sukar untuk anda memiliki hartanah bertanah (landed) seperti rumah teres.

Membeli rumah flat atau apartment sebenarnya bukan pilihan yang bijak jika anda mahu jadikan tempat istirehat di hari tua.

Jadi, di sini ada disediakan sedikit tips dan panduan supaya anda dapat membeli rumah teres bertanah di tempat tinggal anda.

Sila baca seterusnya… 

Harga rumah TIDAK PERNAH turun dan TAK AKAN turun!

Bahkan semasa PKP pun, harga rumah sentiasa naik.

Yang turun hanyalah interest bank sahaja, itupun semasa PKP sahaja.

Tetapi selepas PKP, interest dikira seperti kadar biasa. Bahkan mungkin lebih tinggi dikenakan kerana bank mahu memulihkan kembali kerugian mereka semasa pendamik.

Jadi, jika anda masih berharap suatu masa nanti harga rumah akan turun baru nak beli rumah, saya nasihatkan lebih baik anda hentikan harapan mustahil anda itu.

Kerana, sejak merdeka lagi, harga rumah tidak pernah turun di kawasan bandar-bandar besar.

Faham dah kan?         

Ok. Sila baca seterusnya…

Ya. Betul dan tepat sekali.

Tetapi ada caranya.

Jika mahu membeli rumah, perkara paling utama yang perlu dilihat sebelum memilih harga rumah ialah dengan melihat tahap kelayakan pinjaman yang mampu dibuat mengikut gaji bulanan.

Biasanya, gaji bawah RM3,500 ini hanya mampu membeli hartanah bernilai bawah RM250,000 sahaja.

Itupun jika mampu sediakan wang pendahuluan 15% daripada harga rumah.

Tetapi jika kita lihat, harga rumah teres di kawasan bandar besar tidak kurang daripada RM400,000 sekarang ini.

Jadi, bagaimanakah caranya?

Satu langkah penting perlu dibuat bagi memastikan tahap kelayakan pinjaman anda dapat ditingkatkan sehingga mampu untuk membeli rumah teres berharga RM500,000.

Kata kuncinya ialah, TINGKATKAN KELAYAKAN.

Faham dah kan?              

Ok, baca seterusnya…

Jika anda bergaji RM3,500 dan bekerja di sektor swasta, biasanya harga rumah yang mampu dibeli tidak lebih daripada RM250,000 sahaja.

Itulah kelayakan anda.        

Jadi, untuk tingkatkan kelayakan membeli rumah bernilai RM500,000 di lokasi anda tinggal sekarang, adalah amat sukar jika anda mengharapkan gaji anda meningkat.

Kerana, menunggu gaji meningkat menyebabkan umur anda meningkat, seterusnya memberi kesan kepada kiraan pinjaman perumahan anda.

Semakin meningkat umur, semakin rendah kelayakan pinjaman.

Jadi, salah satu cara terbaik ialah gunakan kelayakan semasa anda untuk membeli rumah yang mana harganya pada sekitar kelayakan anda ini.

Jadikannya pelaburan untuk jangka masa sekurang-kurangnya 10 tahun.

Ingat, harga rumah tak pernah turun, bahkan sentiasa naik.

Jadi, pelaburan dalam hartanah adalah pilihan yang paling tepat untuk tingkatkan kelayakan anda.

Faham dah kan?

Ok, baca seterusnya…

Ini adalah tips yang paling penting saya nak terangkan.

Ramai orang tersalah langkah hingga rumah yang dibeli dengan niat untuk pelaburan, tetapi dilelong selepas itu akibat mendengar nasihat daripada orang yang kononnya hebat dalam pelaburan hartanah, tetapi sebenarnya hanya mahu ambil peluang.

Lagi menyeksakan, walaupun rumah telah dilelong, baki pinjaman masih perlu dibayar kerana harga lelong tidak mampu untuk kambus nilai pinjaman yang dibuat semasa beli dahulu.

Jika anda mahu membeli rumah untuk pelaburan, pastikan ianya menepati ciri-ciri berikut:

  1. Harga murah – pastikan harganya bawah RM250,000. Dan akan meningkat sehingga 200%.

  2. Zero deposit – anda tak perlu keluarkan satu sen pun untuk bayaran deposit untuk pembelian.

  3. Percuma Legal fee – biasanya 5% – 10% daripada harga rumah, tapi ditanggung pihak pemaju.

  4. Lokasi bandar baharu – melebihi 3000 unit rumah dibina. Ada fasa-fasa pembinaan. Lokasi sebegini biasanya mempunyai potensi besar kenaikan harga rumah yang tinggi setiap tahun dan mudah untuk mencari penyewa.

  5. Pemaju bertaraf antarabangsa – di bawah naungan syarikat Holdings yang mempunyai banyak cawangan perniagaan. Ini penting bagi mengelakkan rumah anda terbengkalai.

  6. Rumah dalam pembinaan – kerana harga lebih rendah dibuka.

  7. Ada pulangan wang – membantu bayaran ansuran pinjaman untuk beberapa tahun pertama tanpa menggunakan gaji anda.

  8. Booking fee rendah – projek kami hanya ambil booking fee RM100 sahaja sebagai tanda serius nak beli. Akan dipulangkan jika pinjaman lulus atau ditolak. Jika hangus pun tidak terasa.

Dan banyak lagi ciri-ciri yang boleh anda cari sendiri.

Ini hanyalah antara ciri-ciri paling penting untuk anda menilai suatu projek itu mampu memberi pulangan lumayan atau tidak kepada pelaburan anda.

Jadi, jika anda lihat projek Program Rumah Mampu Milik ini, semua kawasan yang dibuka menepati ciri-ciri ini.

Faham dah kan?

Ok. Baca seterusnya…

Ok, jika ada rumah teres dengan harga macam projek kami di lokasi anda, silakan.

Cuma saya nak ingatkan, kebanyakan projek di luar sana, anda perlu sediakan wang tunai sebanyak 15% daripada harga rumah.

Jika harga rumah RM250,000, nilai 15% sama dengan RM37,500.

Jika anda mampu untuk sediakan 15% tersebut, dialu-alukan kerana itu pilihan terbaik anda, dan memang sesuai dengan anda.

Tapi dalam projek kami, 15% tersebut ditanggung oleh pemaju kami sendiri.

Anda boleh simpan tunai 15% tersebut untuk kegunaan lain.

Faham dah kan?           

Ok, baca seterusnya.

Sebenarnya tak sama.

Pertama…

Jika anda beli rumah flat untuk pelaburan, jumlah sewa yang anda kutip sebenarnya tidak cukup untuk menaikkan kelayakan anda.

Itu belum lagi ambil kira risiko seperti sukar dapat penyewa, dan juga masalah penyewa dari neraka yang menyebabkan anda terpaksa menanggung rugi.

Kedua…

Nilai harga rumah flat agak kecil kadar kenaikannya setiap tahun. Bahkan ada yang tidak naik harga langsung.

Jadi, jika jual balik, mungkin anda hanya boleh kambus pinjaman yang anda buat sebelum ini sahaja tanpa sebarang keuntungan.

Jika ada untung pun, mungkin sedikit sahaja.

Ketiga…

Rumah flat tak ramai yang nak beli.

Mengikut statistik 2021, peratus jualan rumah flat hanyalah 18% sahaja, berbanding rumah bertanah (landed) di mana jumlah jualannya melebih 50%.

Nampak kan?

Susah nak jual rumah flat jika anda melabur dalam rumah jenis ni.

Jika anda kata lokasi ini jauh, sebenarnya membeli rumah flat untuk pelaburan menyebabkan anda ‘semakin jauh’ untuk layak membeli rumah bernilai RM500,000.

Faham dah kan?                        

Ok. Baca seterusnya…

Untuk memudahkan cari penyewa ini, anda boleh gunakan khidmat pihak ketiga yang menyediakan servis mencari penyewa seperti Ejen Hartanah ataupun individu yang membuat bisnes sublet di kawasan tersebut.

Serahkan semuanya pada mereka. Jangan peningkan kepala anda.

Faham dah kan?

Ok. Baca seterusnya…

Ini kiraan penting untuk tingkatkan kelayakan anda. Sila baca sehingga faham.

Katakan harga rumah Program Rumah Mampu Milik ini anda pilih yang berharga RM190,000.

Selepas 10 tahun, harga rumah ini dijangka bernilai lebih RM400,000 kerana lokasinya telah menjadi bandar pesat.

Jika anda membuat sewa kepada bujang, katakan sewa sebulan ialah RM150 per kepala.

10 orang x RM150 = RM1,500

Bujang biasanya menyewa ramai dalam satu rumah.

Kutipan sewa ini anda boleh guna untuk bayaran ansuran bulanan pinjaman bank anda bernilai lebih kurang RM900 sebulan.

Jadi, di sini bermakna rumah ini anda tidak perlu gunakan gaji anda untuk bayar bulanan bank.

RM1,500 – RM900 = RM600

Baki selebihnya bernilai RM600, anda masukkan dalam ASB selalu tanpa gunakannya.

Jika ada rebet tunai, anda boleh guna rebet tunai ini untuk bayar ansuran bulanan pinjaman anda untuk beberapa tahun pertama, dan masukkan kesemua kutipan sewa ni ke dalam ASB.

Dalam sepuluh tahun, wang dalam ASB anda dijangka mencecah RM100,000 selepas dicampur dengan dividen.

Jadi, selepas sepuluh tahun…

Anda jual semula rumah ni dengan harga RM400,000.

Keluarkan duit ASB bernilai RM100,000.

Jadi, total semuanya ialah RM500,000.

Katakan baki pinjaman perumahan anda hanya tinggal 140,000 selepas 10 tahun…

RM500,000 – RM140,000 = RM360,000

Ini bermakna, anda mempunyai tunai bernilai RM360,000 pada 10 tahun akan datang.

Nampak tak, masa tu tidak sukar untuk anda membeli rumah bernilai RM500,000 di kawasan anda tinggal sekarang.

Hanya perlu buat pinjaman baru berjumlah RM140,000 sahaja untuk cukupkan RM500,000.

Nampak tak anda telah layak untuk membeli rumah idaman anda di tempat tinggal anda walaupun gaji anda masih RM3,500 pada masa itu.

Faham dah?

Menarik kan?

Ha…apa lagi, rebut cepat peluang untuk miliki rumah mampu milik ini untuk dijadikan pelaburan.

Isi borang pendaftaran segera!

Kita bincang lebih lanjut selepas kami terima pendaftaran anda.

Jangan lambat-lambat. Nanti dikebas orang.

Apa? 

Masih rasa tak tertarik dengan apa yang dah diterangkan?

Ok, baca seterusnya. Yang ni mungkin boleh membuka mata anda…

Saya dah terangkan cara untuk tingkatkan kelayakan dengan membuat pelaburan hartanah ini.

Tetapi anda perlu tahu, pelaburan anda ini bukan saja membantu meningkatkan kelayakan pinjaman anda sahaja…

Tetapi juga membantu mengurangkan risiko kepada anak isteri anda.

Jika anda meninggal dunia (nauzubillah, moga dipanjangkan umur) sebelum habis bayar pinjaman rumah ini , anak isteri anda sudah mempunyai rumah sendiri.

Insurans / takaful akan bayarkan semua baki pinjaman rumah yang anda beli ini.

Rumah ini terus menjadi milik anak isteri anda tanpa perlu membayar ansuran bulanan pinjaman dah.

Untuk lagi selamat, anda boleh buat hibah bersyarat rumah ini kepada isteri anda jika anda tidak mempunyai anak lelaki bagi mengelakkan berlaku perebutan harta pusaka oleh waris yang berhak pada bahagian faraidh rumah yang anda tinggalkan ini.

Tahukah anda?

Banyak kes berlaku, terutamanya ketika musim Covid-19 melanda, apabila suami meninggal,  anak isteri terpaksa balik ke kampung dan menumpang rumah orang tua kerana dihalau tuan rumah sewa disebabkan oleh sudah tidak mampu membayar sewa.

Faham-faham la kan bila sudah tinggal dengan orang tua ni.

Sehari dua tu ok lagi lah. Kalau dah berbulan-bulan, banyak konflik timbul. Kesian anak isteri nanti.

Nak harapkan bantuan suami dan juga ayah kepada anak-anak, dah tak boleh dah. Dia dah tiada.

Ini betul-betul berlaku ye. Dan dah banyak jumpa kes macam ni.

Bersediakah kita untuk berdepan masalah ini?

Masa depan tiada siapa yang tahu. Tapi kita ada deria untuk membuat andaian masa depan dengan melihat nasib yang menimpa orang lain.

Jadi, apa lagi?

Daftar segera ye.

Percuma je pendaftaran ni.

Nanti saya akan hubungi anda untuk perbincangan lanjut selepas saya terima pendaftaran anda.

Sila isi borang pendaftaran dengan tekan butang di bawah

Daftar sekarang!


82 orang telah mendaftar
Senarai pendaftaran

Program Rumah Mampu Milik (PRMM) ini diselia oleh En. Ubaidillah dari Ikhwan Property Management dengan kerjasama Taraf Nusantara Sdn Bhd, anak syarikat Setia Awan Holdings. Beliau berpengalaman lebih 7 tahun dalam dunia hartanah dan pernah menjadi Perunding Hartanah berdaftar (REN18181). Kini beliau sepenuh masa bersama dengan Ikhwan Property Management untuk membantu masyarakat di seluruh negara supaya dapat membeli rumah mampu milik.